Handreiking voor verdere begeleiding

Communiceer duidelijk, ondersteun non-verbaal, maak situaties talig door te benoemen wat er gebeurt, zorg voor een krachtige leeromgeving en visuele ondersteuning en geef voldoende reactietijd.
Veiligheid staat voorop. Wanneer een kind zich niet veilig voelt, zal het brein stress ervaren en komt het niet tot leren. Besteed hier veel aandacht aan.

Adviseer ouders om thuis moedertaal te spreken met hun kinderen.

Zien is Snappen: methodiek om grip te krijgen op Nederlandse lessen.
De klankgebaren van Jose Schraven zijn helpend.
Gebruik talige rekenbegrippen in context: beeld zoveel mogelijk uit.

NT2-didactiek (receptief, reproductief, productief)

  • Stap 1: luisteren
  • Stap 2: handelen
  • Stap 3: nazeggen
  • Stap 4: antwoord geven
  • Stap 5: toepassen

Verwacht niet te snel te veel van de leerling.

Het ontwikkelingsperspectief van Expertise Centrum Anderstalige Emmen week 40-80 laat zien wat reële verwachtingen kunnen zijn per leeftijd en vakgebied (zie lowan.nl). Kijk voor de leerlijnen in het boek ‘van kerndoel tot leerlijn’ of op de site van SLO of het LOWAN.

www.lowan.nl

Een NT2-leerling leert in ongeveer 1-2 jaar een dagelijkse algemene taal (DAT). De leerling heeft voldoende taal om zich te redden. Daarna wordt de taal concreter en specifieker. We spreken van een cognitieve academische taal (CAT), ook wel schooltaal genoemd. Na ongeveer 5-7 jaar is het CAT-niveau vergelijkbaar met een Nederlandse leerling. Dit kan een leerling niet alleen ontwikkelen. De leerkracht doet ertoe.  Jouw taalaanbod, de interactie, directe feedback en veel herhaling zijn essentieel voor een NT2-leerling.
Maak keuzes in aanbod en verwerking: soms is minder meer. Wat zijn de doelen? Wat is echt belangrijk? Durf dingen over te slaan of weg te strepen.
Waarom toets je? Wat wil je weten? Bedenk goed of de toets een realistisch beeld geeft van de NT2-leerling zijn/haar kunnen.

Een NT2-leerling heeft, afhankelijk van de leeftijd, kennis over onderwerpen. Hij/zij kent de Nederlandse woorden van deze onderwerpen nog niet.

Viertakt van Verhallen (voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren).
Pre-teaching zorgt voor succeservaringen tijdens de les en werkt beter dan verlengde instructie.
Ondersteun de NT2-leerling. Scaffolding kan daarbij helpen. Gebruik bijvoorbeeld visuele hulpmiddelen, concrete materialen, voorbeeldwoorden- of zinnen.

Global talk: organisatie van tolken en cultuurspecialisten. https://www.globaltalk.nl