De Opstap, expertisecentrum anderstaligen, is gevestigd in Brede school De Muzenberg te Maarheeze. We bieden onderwijs aan nieuwkomers uit de regio (gemeente Cranendonck, Heeze-Leende &Valkenswaard) en aan kinderen verblijvend op AZC Budel.
De Opstap valt onder het Brinnummer van de Stapsteen, een SKOzoK-basisschool voor regulier onderwijs dat ook in De Muzenberg is gevestigd.
Missie
De Opstap biedt kinderen van 4-12 jaar nieuwkomersonderwijs waarbij de focus nadrukkelijk ligt op de taalverwerving van de Nederlandse taal. Het doel is dat de kinderen in korte tijd kunnen doorstromen naar het regulier basisonderwijs.
Een veilige cultuur- en traumasensitieve setting is hiervoor noodzakelijk. Het vraagt maatwerk qua leerstofaanbod en begeleiding en vraagt dat we steeds nauwgezet de voortgang blijven volgen van deze leerlingen.
De kinderen worden op basis van leeftijd en voorgeschiedenis geplaatst in:
De Instapgroep (6-11 jaar)
Groep Zand (4-5 jaar)
Groep Grind (5-6 jaar)
Groep Kiezel (6-7 jaar)
Groep Kei (8-9 jaar)
Groep Rots (10-11 jaar)
Doelgroep
De leerlingpopulatie van De Opstap bestaat uit kinderen die kort in Nederland en verblijven. Bijvoorbeeld omdat ze gevlucht zijn uit het land van herkomst, deze kinderen verblijven op het AZC in Budel. Daarnaast bestaat onze populatie ook andere nieuwkomers uit onze regio. Deze kinderen wonen nog maar kort in Nederland en beheersen de Nederlandse taal nog niet voldoende om in te stromen in een reguliere groep met leeftijdsgenoten op de basisschool. Dit kunnen kinderen zijn waarvan de ouders in Nederland zijn gaan werken (expats, arbeidsmigranten), kinderen van ouders die een bedrijf vestigen in Nederland, kinderen van een ouder die met een Nederlandse partner trouwt, gezinshereniging.
Plaatsing op onze school kan voor een korte of langere periode zijn. Afhankelijk van de beginsituatie van de kinderen. Variërend tussen een half tot maximaal anderhalf jaar zijn kinderen voldoende vaardig om in te stromen in het reguliere basisonderwijs.
Behoefte doelgroep
Deze kinderen hebben specifieke instructie van de Nederlandse taal nodig. De voorgeschiedenis van onze leerlingen is divers en daarmee ook de ontwikkelingsniveaus. Leerkrachten en onderwijsassistenten werken doelgericht samen om onderwijs op maat te bieden. De spraak-taalontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling krijgen in ons onderwijs veel aandacht. Daarnaast bevorderen we de zelfstandigheid (zelf kunnen) en de autonomie (zelf willen) van de leerlingen.